Klubbmester Foto 2002 / 2001

 
Carsten Arnholm

Svart-hvitt/enstonig papirbilder: 22 poeng

Torbjørn Tandberg

Farge papirbilder: 26 poeng

Thorfinn Bekkelund

Lysbilder: 26 poeng




Vårkonkurransen


-

Høstkonkurransen


Jury: Terje Mjelve, Bjørn Ivar Haugen, Arne Strømme

Vi takker for henvendelsen vedrørende juryering av Oslo Kameraklubbs høstkonkurranse. Det var totalt 174 innleverte bilder, 42 farge papir, 63 sort hvitt og 69 dias. Vi er mektig imponert over deltakelsen. Papirbildene, både farge og sort hvitt, hadde gjennomgående en høyere kvalitet diasene. Det er tydelig at fotografer flest har et mer bevisst forhold til det ferdige resultat når bilde overføres til papir.

Vi har valgt å være streng med oss selv, og derved også dere, ved å rangere de 5 premierte bildene med bare ett bilde på hver plass. På den måten tvinger vi oss selv til å ta stilling. Vi vil spesielt nevne bildene til Carsten Arnholm, da hans bidrag dannet grunnlag for mye av den heftige debatten som oppstod. Arnholm er i besittelse av en kreativitet og en teknikk som kan ta pusten av de fleste. Men, og det er et men, vi satt igjen med en følelse av distanse i forhold til mange av hans bilder. Vi diskuterte om det kunne være den litt matte, livløse, laminerte overflaten, eller om det var den ekstremt estetiske tilnærmingen til motivene. Vi har selvsagt ikke noe fasitsvar, men tankene våre kan dere få. Når bilder skal konkurrerer med hverandre, blir en ofte tvunget til å forlate fysiske lover og regler, og kjenne på magefølelsen. Derfor er juryer alltid suveren. Heldigvis, for egentlig er det en selvmotsigelse i å rangere gode bilder. Det er ikke nødvendigvis samsvar mellom et perfekt teknisk bilde og et bilde som berører sjelen. Dette er et kjernepunkt etter vår mening. Tredjeplassen i sort hvitt er et godt eksempel på hva vi mener. Dette bildet er uskarpt, og ville sannsynligvis ha blitt refusert i mange juryer. Men bilde rører ved noe i oss. Bildet gir rom for tolkning og refleksjon. Arnholms bilder er så perfekt at de mister noe av sjelen, sjarmen og trykket... synes vi. Vi beundrer teknikken, men det er dessverre ikke nok for denne juryen. Arnholm skal ha ros for å ha funnet sin stil. Et personlig uttrykk er noe mange fotografer strever etter, og som de fleste kunstnere anser som en forutsetning for å lykkes. Hva juryer mener om ens bilder er jo egentlig knekkende likegyldig, dersom en selv er fornøyd.

Vi takker alle som har bidratt til en fin fotokveld i Molde og gratulerer vinnerene.

Lykke til videre.

Molde, 20. november 2001

For juryen
Arne Strømme

Resultatliste med kommentarer


(Bildene er rangert med det beste som nr 1 osv.)

Fargekopier (5 premierte, 7 antatte)

  1. "FMV-bøye" av Thorfinn Bekkelund . Bildet er teknisk brilliant og suger til seg oppmerksomhet. Her smelter form og farge sammen til en høyere enhet, som smeltet seg videre inn i vår bevissthet, og ble der juryeringen igjennom. Et hverdagsmotiv som er ekstremt godt sett og utnyttet. Her oppe i havgapet vet vi hvor vanskelig det er å ta bilde av livbøyer. Gratulerer!

  2. "Snekkergutta" av Roy Trondsen. Et bilde som klatret på resultatlisten. Personlighetene trer fram gjennom en enkel og direkte presentasjonen. Fargebruken er eminent. Gjentakelsen av turkis i dørkarmen og skjorta sitter som et skudd og gjør bildet til en nytelse med en god ettersmak. Finfint Roy!

  3. "Rør og kran" av Thorfinn Bekkelund. Thorfinn Bekkelund understreker med dette at vinnerbildet ikke er en tilfeldighet. Maken til elegant komposisjon, ide og vilje til å fullføre et motiv er ikke hverdagskost. Herlig! Lyset øverst til venstre "renner" nesten som en dråpe ned mot det sirkelformede hullet. Det oppstår en kommunikasjon mellom disse viktige visuelle punktene. Bygningen sitter som et skudd inne i hullet. Det brune innslaget nede gjør bildet fullkomment. Gratulerer igjen Thorfinn!

  4. "Grønn mann, rød hatt" av Merethe Wessel-Berg. Vi stusset litt over tittelen, men ikke nok til at bildet ble redusert av den grunn.(Juryen gikk utifra feilaktig tittel - red.anm.) Dette bildet gir oss assosiasjoner til noe... inne i oss... på en måte... Bildet har en enkel komposisjon og fargebruk. Styrken ligger likevel i holdningen til personen. Den lille "skakken" på hodet formidler at personen er underveis, i sine egne tanker. Gangfeltet understreker dette. En situasjon vi alle opplever, men ikke alltid er bevisst. Hva tenker vi når vi går i byen, fra A til B. Er det da vi løser verdensproblemer hjemme? Eller?

  5. "Avblomstret løvetann" av Carsten Arnholm. Et fantastisk "gjennomførttilfingerspissenebilde". Farge, komposisjon og bevegelse er en sann nytelse. Til og med den gule forgrunnen, som duser ut frøfeste, er perfekt. Det er fint at festepunktet defineres ved at det frigjøres bittelittegrann. Alt er perfekt, bortsett fra bildets laminerte overflate med luftbobler, som skaper en avstand til betrakteren. Det blir noe tuppervareaktig over det hele. Presentasjonen betyr noe når bildet skal overføres til papir.

Sorthvitt (5 premierte, 15 antatte)

  1. "Nærhet" av Thorfinn Bekkelund. Vi falt pladask for dette bildet. Nærhet, i dobbel - ja, kanskje tredobbel, forstand. Her er det nærhet både mellom personene i bildet, mellom fotografen og modellene, og sågar mellom betrakteren og bildet. I tillegg er bildet i besittelse av kontrast, varme, komposisjon, dynamikk, teknikk, helhet og .... øyeblikket ! Kveldens beste bilde. Gratulerer igjen, ditt råskinn :)

  2. "Uten tittel" av Anne Berglund. Et glimrende reportasjebilde som pirrer nysgjerrigheten. Bildet er utrolig velkomponert, tatt i betraktning at hovedmotivet er i bevegelse. Elementene danner en perfekt ramme og plasserer motivet i tid og rom. Likevel ligger det en undring i luften. Hva? Hvorfor? Skyggen av masten bidrar til substans i komposisjonen. Det er ingen ulempe at personen trår på skyggen. Dette binder sammen handling og komposisjon. Det er også et eksempel på at små detaljer i et bilde kan være avgjørende for et godt resultatet. Det kan simpelthen ikke gjøres bedre. Rundens beste reportasjebilde, uansett klasse. Gratulerer Anne!

  3. "Utsikt..." av May Haukås. Nydelig stemning som spiller på følelser og et indre liv. Uskarpheten og "settingen" understreker budskapet i bildet. Sengen... vinduet... utsikt... innsikt. Et gløtt inn i det personlige rom. Den nakne, litt diffuse kroppen understreker sårbarhet og følsomhet. Komposisjonen trekker likevel i retning av harmoni. Nydelig. Utrolig dyktig gjort. Bildet rørte ved noe i oss. Det overrasket oss ikke at bildet er tatt av en kvinne.

  4. "Gjennomsyn" av Roy Trondsen. Utsøkt teknikk og komposisjon. Det lille vinduet skaper dybde og gir bilde en ekstra dimensjon. Vi blir "aldri" lei av å se på dette bildet. Godt sett Roy!

  5. "Bondekone" av Carsten Arnholm. Sterkt og godt portrett. Vi diskuterte lenge om dette eller "To søstre" skulle få femteplassen. Vi tvang oss selv til å ta stilling, i og med at det er en konkurranse vi driver med, på godt og vondt. Vi landet på dette portrettet, ganske enkelt fordi det virker ekte. Vi finner det riktig å kommentere "To søstre"også, fordi det er et utrolig spesielt bilde. Bildet gav oss støtet til å diskutere hele fotografiets vesen - faktisk! Hva er egentlig et fotografi? Hva er fotografiets styrke i forhold til annen kunst. Finnes det begrensninger? Nei, mener vi. Gleden ved eksperimentere skal ingen ta i fra oss. Men, og det er et men, om eksperimentet fungerer - egentlig - er en annen sak. "To søstre" er et fascinerende og meget godt gjennomført bilde. Vi gjennomskuet at ansiktene er satt sammen av to speilvendte halvdeler. Greit nok i seg selv, men det er et eksperiment og er på grensen til effektmakeri slik vi ser det. Bildet har ingen referanse til virkeligheten, som i bunn og grunn er fotografiets egenart - mener vi. Derved nådde ikke bildet helt fram hos oss. Men du oppnådde en ting Carsten, en diskusjon uten sidestykke i Molde. Takk for den!

Dias (5 premierte, 13 antatte)

  1. "Boble" av Odd Brenn. Et knallbilde! Fargespillet i boblen er avgjørende og framhever bildet i forhold til lignende motiver. Grattis!

  2. "Olav" av Knut Hovind. Meget vellykket portrett. Vi fant lite å pirke på med vårt kritiske blikk. Her er nærhet, god belysning og fin dybde. Modellen er interessant og gjør bilde spennende. Den lille dråpen i skjegget tiltrekker seg oppmerksomhet, på en positiv måte etter vår mening. Bra!

  3. "Abbor og mort" av Rolf Støa. Nydelige farger og fin komposisjon. Et Støa-bilde av godt, gammelt merke. Dog likte vi "årets norske naturbilde- varianten" for et par år siden litt bedre, på grunn av sin enkle og elegante komposisjon. Men det er jo et annet bilde og en annen historie. Vi klarte likevel ikke å dy oss, i og med at bildet er en motivmessig variant av et tidligere publisert bilde. (Vi følger da med :-)

  4. "Andekaos" av Odd Brenn. Vi vurderte sterkt om dette bildet skulle komme på and'replass, men i alt kaoset endte det på fjær'deplass. Men bildet fungerer, til tross for sitt kaos. Tilsynelatende rår tilfeldighetene, men det ligger en god porsjon erfaring og innsikt bak et slikt bilde. Det vet vi. Dessuten handler det om å velge det riktige bilde blant mange. Bra!

  5. "De blinde" av Knut Hovind. Bildet til Knut Hovind er en perle. Kanskje litt overeksponert dersom vi skal pirke, men det er utrolig sjarmerende og inneholder glede, varme og nærhet. Men, og det er et stort men her. Vi har sett bildet før, opptil flere ganger. Det har sågar vunnet en av Norges største fotokonkurranser. Det er altså ingen tvil om at bildet har potensiale til å vinne. Vi står derfor overfor et nytt prinsipielt spørsmål, som ble mye diskutert under juryeringen i Molde. Er det greit å delta med "gamle travere" som har høstet heder og ære tidligere. Så lenge det ikke er begrensinger i reglene, kan vi ikke klandre fotografen for dette, men reglene på dette punkt bør kanskje vurderes på nytt. Vi tillater oss å stille spørsmålet, også for vår egen del. Hvorfor er vi medlemmer av fotoklubber? Hvorfor deltar vi i klubbkonkurranser? Vi tror motivasjonen ligger i å se nye bilder, bli inspirert av nye inntrykk, og få respons på de nye bildene vi jobber med. Vi mener bestemt at originalitet og overraskelse er en viktig ingrediens i et konkurransebildet. Vi synes faktisk at dette flotte bildet skulle fått leve med sin førsteplass i A-magasinet, og ikke blitt redusert til en "middelmådighet" av en liten jury på vestlandet. Beklager Knut, men slik er det. Vi håper du ikke tar dette personlig opp, fordi vi reiser et prinsipielt spørsmål. Mange av oss har gjort det samme...

Andre utmerkelser:

  • Beste debutant: Merethe Wessel-Berg
  • Beste reportasjebilde uansett gruppe: "Uten tittel" av Anne Berglund.
  • Morsomste lysbilde: Ingen utdeling.
  • Beste bilde uansett klasse: "Nærhet" av Thorfinn Bekkelund.
  • Kodakprisen for beste samling i Dias: Odd Brenn for "Boble" og "Andekaos"